به دنبال رکود بازار کامپیوترهای شخصی، تولیدکنندگان نیز بیش از پیش دست به نوآوری زدند و نتیجه‌ی آن ارائه پی‌سی‌های متنوع در ابعاد و اشکال مختلف بود. یکی از این کامپیوترها مینی پی‌سی Liva One است. که در ابعادی کوچک اما با کارایی مشابه‌ی کامپیوترهای معمولی روانه بازار شده است. با بررسی ECS Live One همراه زومیت باشید.

مینی پی‌سی Liva One آخرین دستگاهی است که شرکت ECS در شاخه کامپیوتر‌های کوچک معرفی کرده است. پیش از این، ECS سه مینی پی‌سی دیگر با نام‌های Liva X ،Liva X2 و Liva Core x معرفی کرده بود. هر کدام از این مینی پی‌سی‌ها نسبت به نسل‌ قبل خود عملکرد و بازده بسیار بهتری داشتند. اما یکی از ویژگی‌هایی که بین هر سه مینی پی‌سی معرفی شده وجود داشته، عملکرد بدون فن است. یعنی پردازنده‌ی این کامپیوترها بدون نیاز به فن کار می‌کند و گرمای آن از طریق هیت‌سینک کنترل می‌شد.

شرکت ECS در آخرین نسل از مینی پی‌سی‌های خود تصمیم گرفت تا مینی پی‌سی Liva One را بزرگتر کند و از خنک کننده فعال برای CPU استفاده کند. در این نسل همچنین ECS از سوکت LGA استفاده کرده تا کاربر نهایی بتواند از پردازنده دلخواه خود نیز در مینی پی‌سی بهره ببرد.

مینی پی سی Live One توسط شرکت سازگار ارقام در اختیار زومیت قرار داده شد تا مورد بررسی قرار گیرد.

مشخصات فنی:

  • پردازده اینتل Core i3 6100T اسکای‌لیک دارای ۲ هسته و ۴ رشته با فرکانس پردازشی ۳.۲ گیگاهرتز
  • حافظه رم ۴ گیگابایت DDR3L-1600
  •  پردازنده گرافیکی اینتل اچ دی ۵۳۰
  • حافظه ذخیره سازی ۸۰ گیگابایت SSD 530 اینتل M2 SATA
  • ابعاد ۱۷۳ در ۱۷۶ در ۳۰ میلی‌متر
  • ۴ پورت USB 3.0 و یک پورت USB-3.1 نوع C
  • پشتیبانی از بلوتوث نسخه ۴٫۰ و وای‌فای ۸۰۲٫۱۱ac
  • فاقد سیستم عامل
  • قیمت: ۴۵۰ دلار

طراحی

مینی پی‌سی لیوا وان طراحی مستطیلی دارد. این دستگاه از جنس فلز و پلاستیک ساخته شده که به غیر از بخش جلویی و پشتی که درگاه‌ها و دریچه خروج هوا قرار گرفته، باقی بخش‌های دستگاه از فلز ساخته شده‌اند. خوشبختانه شرکت ECS این دستگاه را به شکلی ساخته که شبیه به طراحی کنسول‌ها بتوان دستگاه را چه در وضعیت عمودی و چه در وضعیت افقی بر روی میز یا هر جای مسطح دیگر قرار داد.

مینی پی سی LIVA

مینی پی‌سی لیوا وان به صورت کلی بدنه بزرگی ندارد، اما آنچنان سبک نیست که بتوان برای مدتی آن را در دست گرفت. اگر این مینی پی‌سی را به صورت افقی بر روی میز قرار دهیم با بخش جلویی ساده‌ای رو به رو هستیم که علاوه بر دکمه پاور مربعی شکل، شاهد دو چراغ نشانگر وضعیت روشن/خاموش و هارد دیسک دستگاه، ورودی میکرو اس‌دی و USB 3.1 نوع C هستیم. در همین بخش جلویی همچنین قسمتی به شبکه‌های مربعی خروج هوا اختصاص یافته تا گرمای درونی کامپیوتر را به بیرون انتقال دهند.

در سه بخش دیگر دستگاه شامل قسمت بالایی، چپ و راست و همچنین پایینی مینی پی‌سی طراحی بسیار ساده‌ای را می‌بینیم که هیچ پورتی در این سه بخش جای نگرفته‌اند و مهندسان شرکت ECS تصمیم گرفته‌اند تا همه پورت‌ها را به پشت دستگاه منتقل کنند. اما برای اینکه بتوانید از دستگاه هم به راحتی استفاده کنید باید تکیه‌گاه مخصوص را به بدنه‌ی این کامپیوتر کوچک متصل کنید تا علاوه بر حالت افقی بتوانید مینی پی‌سی را در حالت عمودی نیز استفاده قرار دهید.

مینی پی سی LIVA
مینی پی سی لیوا
مینی پی سی لیوا

اما مهمترین قسمت طراحی این دستگاه در پشت آن قرار دارد که انواع و اقسام درگاه‌های دستگاه جای دارند. اول از همه چهار درگاه USB 3 به چشم می‌خورند که هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ جایگاه قرارگیری در جای مناسبی هستند. در کنار این چهار پورت شاهد درگاه LAN ،VGA ، HDMI ، Display Port و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هستیم. به غیر از این موراد دیگر پورت خاصی را نمی‌توان در این قسمت مشاهده کرد. خوشبختانه این مینی‌ پی‌سی برخلاف اندازه کوچک خود از بسیاری از درگاه‌های لازم برخوردار شده است. همچنین در همین بخش، قفل Kensington وجود دارد که از طریق آن دستگاه به استند یا میز قفل می‌شود. بخشی از پشت دستگاه نیز شبکه‌های فن خروجی هوای گرم قرار دارد.

سخت افزار و بازده

به صورت پیش‌فرض هیچ سیستم‌عاملی بر روی Liva One نصب نشده و برای نصب ویندوز بر روی این مینی پی‌سی باید کمی بیشتر از حد معمول از بروزرسانی BIOS سردربیاورید. اگر قصد نصب ویندوز ۸.۱ را داشتید باید با استفاده از دی‌وی‌دی که همراه با دستگاه وجود دارد، درایور‌های لازم را نصب کنید. اما در صورتی که بخواهید ویندوز ۱۰ را بر روی سیستم خود نصب کنید، دیگر نیازی به نصب درایور‌ها نخواهید داشت.

از لحاظ سخت‌افزاری مینی پی‌سی جدید شرکت ECS از پردازنده اختصاصی Core i3-6100T برخوردار است. پردازنده‌ی مرکزی Core i3-6100، از خانواده‌ی اسکای‌لیک (Skylake) است. این سری از پردازنده‌های اینتل با فناوری ساخت (لیتوگرافی) ۱۴ نانومتری تولید شده‌اند که توان مصرفی بسیار کمی دارند و از سیستم مدیریت بهینه‌ای در مصرف انرژی برخوردار هستند. برای نصب این پردازنده، همانند تمام پردازنده‌های سری اسکای‌لیک به مادربردی با سوکت LGA 1151 اینتل و یکی از چیپ‌ست‌های Z170 یا H170 یا B150 نیاز بوده است.

مینی پی سی LIVA

این پردازنده‌ی مرکزی دارای ۲ هسته و ۴ رشته (Thread) است. با وجود ۲ هسته، پردازنده می‌تواند چند برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا کند و عملکرد کلی سیستم هم افت نداشته ‌باشد؛ حال اینکه استفاده از ۴ رشته باعث می‌شود پردازنده بتواند وظایف محوله را به‌صورت موازی پیش ببرد و به سرعت بالاتر سیستم کامپیوتری منجر شود. فرکانس مرجعی که Core i3-6100 در آن فعالیت می‌کند، ۳٫۷ گیگاهرتز است که از ضرب فرکانس مبنای ۱۰۰ مگاهرتز در مولتی‌پلایر ۳۷x حاصل می‌شود. ۳ مگابایت حافظه‌ی کش سطح سه (L3) هم در این پردازنده به کار رفته ‌است. این حافظه که اینتل آن‌ را Smart Cache می‌نامد، با به وجود آوردن حافظه‌ای‌ بسیار سریع برای ذخیره‌ی داده‌هایی که در صف پردازش هستند، به پردازنده کمک می‌کند تا عملکرد و سرعت کلی خود را تا آنجا که می‌تواند ارتقا دهد.

پردازنده‌ی Core i3-6100 اینتل می‌تواند تا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 با فرکانس‌های ۱۸۶۶ / ۲۱۳۳ مگاهرتز و DDR3L با فرکانس‌های ۱۳۳۳ / ۱۶۰۰ را در پیکربندی دو کاناله آدرس‌دهی کند تا بتوانید از حداکثر توانایی پردازنده‌ی خود استفاده کنید. وجود پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD Graphics 530 و پشتیبانی از مجموعه دستورالعمل‌های SSE4.2 و AVX 2.0 و سری جدید دستورالعمل‌های AES نویدبخش بروز بودن پردازنده و پشتیبانی آن از APIهای جدید برنامه‌نویسی است. این پردازنده‌ی گرافیکی برای اجرای برنامه‌های گرافیکی مناسب است اما نمی توان از آن انتظار اجرای بازی‌های کامپیوتری سه بعدی را داشت.

پردازنده‌ی Core i3-6100 معمولا برای کامپیوتری که وظیفه‌ی آن انجام وظایف معمول روزانه از قبیل مرور صفحات اینترنتی، چک‌کردن ایمیل، ایجاد اسناد متنی و پخش فیلم و آهنگ است، استفاده می‌شود. این پردازنده بر روی مینی پی‌سی Liva One نیز از نتایج خوبی برخوردار است و مخصوصا برای استفاده‌های خانگی و کسب و کار‌ها توصیه می‌شود.

لپ‌تاپ ۳D Mark 2006 PC Mark 2007 ۳D Mark 2011 ۳D Mark 2013Ice / Cloud / Fire
ECS Liva One mini PC ۹۴۶۲ ۳۷۴۵ ۲۱۰۷ ۲۰۸۸۲/۳۵۷۱/۵۰۴
Acer Aspire E 15 ۱۱۷۸۲ ۳۶۰۹ ۲۳۳۵ ۵۵۹۰۷/۴۹۷۹/۱۱۹۳
Aspire V15 Nitro ۱۳۰۳۸ ۴۱۱۸ ۳۹۱۱ ۵۸۵۷۰/۸۳۸۹/۲۶۴۱
HP Envy K007NE ۱۱۳۰۴ ۳۸۵۱ ۲۳۵۱ ۵۶۲۰۶/۵۵۷۱/۱۳۶۰
Microsoft Surface book ۱۵۲۹۷ ۵۰۶۴ ۱۴۴۴ ۱۶۸۱۸/۱۸۶۲/۲۲۵
ASUS ROG G551JM ۸۳۳۴ ۳۴۴۹ ۴۸۶۶ ۸۲۷۵۹ / ۵۷۴۱ / ۲۴۳۷
ASUS ZENBOOK UX303L ۱۰۳۳۶ ۴۹۹۱ ۲۳۷۹ ۱۷۶۶۷ / ۵۷۴۸ / ۱۳۱۸
ASUS X553 ۱۹۸۸ ۱۶۰۱ ۴۹۰
Lenovo Flex 2 ۱۰۱۰۱ ۲۷۹۰ ۲۳۱۶ ۴۷۲۸۰ / ۵٫۸۳۶ / ۱۲۸۸
Lenovo Yoga 2 Pro ۵۷۱۱ ۵۲۷۴ ۱۳۷۳ ۵۶۹ / ۳۴۱۲ / ۲۳۰۹۶
Asus ET2321 AIO ۸۸۰۷ ۳۷۸۴ ۱۸۹۳ ۱۲۲۳۰ / ۴۴۹۴ / ۱۰۳۲

این دستگاه همچنین از ۸۰ گیگابایت حافظه SSD اینتل سری ۵۳۰ نیز برخوردار است که رابط SATA 6Gb/s دارد. بنچمارک‌های گرفته شده از مینی پی‌سی ECS Liva One را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

Maximum MB/s Minimum MB/s Average MB/s
ECS Liva One mini PC ۳۷۵٫۷ ۲۵۱٫۷ ۳۱۷٫۵
Surface Book ۸۴۶٫۷ ۲۰۶٫۴ ۶۳۲٫۹
Surface Pro 4 ۳۳۶٫۷ ۳۰۲٫۸ ۳۲۱٫۲
Asus Transformerbook T100TAL ۱۰۰٫۱ ۷۴٫۴ ۸۹٫۵
Aspire Aspire E15 ۱۱۲٫۳ ۴۶٫۷ ۸۷٫۱
Aspire V15 Nitro ۱۱۳٫۱ ۲۶٫۴ ۸۷٫۴
HP ENVY 15-K007NE ۱۱۶٫۴ ۵۵٫۶ ۹۱٫۴
Microsoft Surface 3 ۱۱۵٫۹ ۷۴٫۵ ۱۰۱٫۲
iGreen Genesis Tab 3 ۲۰۳٫۸ ۱۴۸٫۶ ۱۵۳
ASUS ROG G551JM ۲۹۴٫۷ ۱۸۵٫۸ ۲۶۳
HP Pavilion 15 P062 ۱۱۰ ۴۳٫۶ ۸۶٫۱
Asus Zenbook UX303L ۴۲۶٫۶ ۳۴۴٫۳ ۳۸۸٫۹
Lenovo Flex 2 ۱۱۶٫۲ ۴۸٫۵ ۸۶٫۶
Lenovo Yoga 2 Pro ۳۲۶٫۷ ۲۰۷٫۸ ۲۴۰٫۶
Lenovo ThinkPad Tablet 2 ۵۴٫۲ ۲۳٫۹ ۵۰٫۵
ET2321 INTH ۱۹۰٫۲ ۲۳ ۱۳۸٫۵
Asus N550JV ۱۰۷٫۵ ۱۸٫۳ ۸۰٫۵
Acer Aspire S7 2013 ۹۳۲٫۶ ۷۶۶٫۶ ۹۱۵٫۸

قابلیت های خاص

کامپیوتر Liva One به فناوری Intel WiDi مجهز است که با کمک آن می‌توانید بصورت بی‌سیم فایل‌های صوتی و تصویری خود را به یک نمایشگر بزرگ انتقال دهید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در بخش پشتی دستگاه شاهد مجموعه پورت‌هایی برای اتصال این محصول به یک نمایشگر مجزا هستیم.

مینی پی‌سی لیوا وان همچنین از میکرو اس‌دی نیز پشتیبانی می‌کند تا بتوانید تصاویر خود را خیلی سریع به کامپیوتر منتقل کنید یا با اتصال آن به نمایشگری بزرگ‌تر، تصاویر را در اندازه‌های بزرگ تماشا کنید.

این مینی پی‌سی از درگاه‌های HDMI, DisplayPort and D-Sub پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید Liva One را به صورت همزمان به دو نمایشگر متصل کنید. همچنین این محصول از طریق DisplayPort می‌تواند تا رزولوشن ۴K را نیز پشتیبانی کند. پس اگر از علاقه‌مندان به نمایشگر‌های عریض هستید یا می‌خواهید از این محصول در شرکت خود استفاده کنید، بدانید که Liva One می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. Liva One به بلوتوث و وای‌فای نیز مجهز هست و به‌راحتی می‌توان از طریق آن‌ها اطلاعات را جابه‌جا کرد که جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد.

جمع بندی

مینی پی سی LIVA

دنیای کامپیوتر‌های شخصی همگی در حال سبکی بیشتر و اندازه کوچک‌تر هستند. دستگاه‌هایی مانند مینی پی‌سی‌ها که امکان حمل و نقل راحت را برای کاربران فراهم می‌کنند، در دل بسیاری از کاربرانی که دوست دارند کامپیوتر خود را در هر جایی استفاده کنند، قرار می‌گیرد. مینی پی‌سی‌ها آمده‌اند تا مرز بین پی‌سی‌ها و رایانه‌های شخصی را کمرنگ‌تر کنند. اگر دوست دارید تا کیس کامپیوتر‌ خود را در قالبی بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر در اختیار داشته باشید، مینی پی‌سی لیوا وان از شرکت ECS یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. این دستگاه همچنین می تواند به عنوان پخش‌کننده‌ی چند رسانه‌ای خانه‌ی شما در کنار تلویزیون قرار بگیرد و تلویزیون شما را به تلویزیون هوشمند همه کاره تبدیل کند. اما ارتقاء سخت‌افزاری این کامپیوترها محدود و دشوار است و همچنین قدرت و بازده‌ی آن‌ها برای انجام برخی از امور کافی نیست.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  •  استفاده از سوکت LGA و امکان تغییر CPU به دست کاربر
  •  قدرت پردازشی بالا
  • بهره گیری از درگاه های ضروری
  • قیمت مناسب
  • مجهز به بلوتوث و وای‌فای

نکات منفی

  • حافظه ذخیره سازی کم
  • وزن زیاد
  • دشواری در نصب سیستم‌عامل
منبع :  زومیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *