Apache Mesos یک مدیر خوشه است که وظیفه ارائه منابع مفید ایزوله و اشتراک آنها را دربین برنامه های توزیع شده یا فریم ورک ها را به عهده دارد . این برنامه متن باز در دانشگاه کالیفرنیای برکلی استارت خورده است . این برنامه بین لایه کاربردی و سیستم عامل می نشیند و کمک می کند استفاده و اجرای برنامه ها در محیط های خوشه ای مقیاس بالا آسان تر و موثرتر انجام پذیرد . با کمک آن می توانیم برنامه های زیادی روی گره های زیادی به صورت پویا اجرا کنیم . کاربران مشهور Mesos  شامل Twitter ، Airbnb ، MediaCrossing ، Xogito هستند .

کلان داده مجموعه بزرگی از منابع ناهمگون را ایجاد می کند . Mesos  یک مکانیزم زمان بندی دوسطحی توزیع شده به نام پیشنهاد منابع معرفی می کند . Mesos  تعداد منابع هر فریم ورک را مشخص می کند درحالیکه فریم ورک تصمیم می گیرد چه منابعی را بپذیرد و چه محاسباتی را روی آنها به اجرا درآورد . این یک لایه نازک اشتراک منبع است که امکان اشتراک ریزدانه ها سراسر فریم ورک های رایانشی خوشه ای متنوع با دادن یک اینترفیس رایج برای دسترسی به منابع خوشه ، فراهم می کند . هدف ، اجرای سیستم های توزیع شده متعدد برای گره های اشتراکی به منظور افزایش بهره وری منابع است . فریم ورک های متعددی از جمله Hadoop ، Memecached ، Ruby on Rails ، Storm ،  JBoss Data Grid ، MPI ، Spark و Node.js و وب سرورها ، دیتابیس ها و سرورهای نرم افزاری مختلفی را می توان روی Mesos  اجرا کرد .

شبیه روشی که سیستم عامل یک کامپیوتر دسترسی به منابع را روی کامپیوتر فراهم می کند ، Mesos  تضمین دسترسی به منابع ای که هر برنامه در یک کلاستر لازم دارد را به برنامه ها می دهد . به جای راه اندازی خوشه های سروری زیاد برای بخش های مختلف یک برنامه ، Mesos  به شما این اجازه را می دهد تا سرورهایی که می توانند بخش های مختلف برنامه هارا بدون ارتباط با یکدیگر اجرا کنند و منابع را در زمان نیاز در سراسر کلاستر به صورت پویا اختصاص دهند ، به اشتراک بگذارید.این به این معنی است که می تواند به راحتی منابع را از یک فریم ورک بگیرد و به فریم ورک دیگر اختصاص دهد  . هم چنین بسیاری از قدم های دستی اجرای برنامه ها را کاهش می دهد و می تواند حجم کارها را به صورت خودکار به اطراف شیفت دهد تا نرخ تحمل خطا و نرخ بهره استفاده از منابع را بالانگه دارد .

Mesos  در اصل هسته مرکز داده است – به این معنی  که نرم افزاری است که جریان های کاری در حال اجرا رااز یکدیگر ایزوله می کند . همچنین به ابزارهای اضافی نیاز دارد که مهندسین بتوانند از حجم جریان کاری در حال اجرایشان  روی سیستم  مطلع شوند و بتوانند انها را مدیریت کنند . به عبارت دیگر ممکن است بعضی از جریان کارها همه منابع را مصرف کنند یا جریان کاری های مهم به دلیل استفاده جریان کاری های کم اهمیت تر از منابع لازمشان به تعویق بیفتند از این رو Mesos  به بیش از یک هسته نیاز دارد -زمانبند Chronos ، جایگزین cron برای اجرا و توقف خودکار سرویس هااست که روی Mesos  اجرا می شود . بخش دیگر Mesos ، Marathon است که api ای برای شروع ، توقف و بخش بندی سرویس ها است ( Chronos هم میتونه یکی از این سرویس ها باشد ).

معماری :

Mesos  متشکل از یک فرآیند ارشد که مدیریت دایمون های پیرو درحال اجرا روی هر گره کلاستر را به عهده دارد وفریم ورک هایی که وظایف را روی این پیروها اجرا می کنند، می باشد . ارشد ، اشتراک ریزدانه ها را در سراسر فریم ورک هایی که پیشنهاد منابع را استفاده می کنند پیاده سازی می کند . هر پیشنهاد منبع لیستی از منابع آزاد روی پیروهای مختلف است . ارشد تصمیم می گیرد چه تعداد منابع برای هر فریم ورک مطابق یک رویه سازمانی پیشنهاد دهد .این رویه سازمانی شامل اشتراک گذاری عادلانه یا براساس اولویت می باشد .برای حمایت از مجموعه های متنوع سیاست های تخصیص بین فریم ورک ها ، Mesos  به سازمان ها اجازه می دهد سیاست خودشان را از طریق ماژول اختصاص قابل نصب ، تعریف کنند .

– See more at: http://bccl.ir/blog/1394/05/16/apache-mesos/#sthash.Wka3yoQ4.dpuf

هر فریم ورک درحال اجرا روی Mesos  شامل ۲ جزء اصلی است : یک زمان بند که با فرآیند ارشد برای پیشنهاد منبع ارائه می شود  و یک فرآیند مجری که روی گره های پیرو راه اندازی می شود تا وظایف فریم ورک را اجرا کند . زمانی که فرآیند ارشد تشخیص داد چه تعداد منبع برای هر فریم ورک لازم است زمان بند فریم ورک ، منبع پیشنهاد شده را برای استفاده انتخاب می کند و زمانی که یک فریم ورک منابع پیشنهادشده را پذیرفت به Mesos  اعلام می کند که کدام وظیفه را می خواهد اجرا کند .


شکل بالا نشان می دهد چطور یک فریم ورک زمان بند را برای اجرای وظایف بکار می گیرد .در قدم اول پیرو اول به ارشد گزارش می دهد که ۴ پردازنده و ۴ گیگا بایت فضای خالی دارد. ارشد ماژول تخصیص منبع را فراخوانی می کند و می خواهد که فریم ورک ۱ تعداد منابع دردسترس اش را معلوم کند . در قدم سوم ، زمان بند فریم ورک پاسخ می دهد که ۲ وظیفه در حال اجرا دارد که ۲ پردازنده رامورد استفاده قرار داده ؛ ۱ پردازنده و ۱ گیگابایت حافظه برای وظیفه اول و ۲ گیگا بایت حافظه برای وظیفه دوم . در نهایت ، ارشد وظایف را به پیرو که منابع مناسب مجری فریم ورک را دریافت کرده می فرستد البته از اونجایی که ۱ پردازنده و ۱ گیگ از حافظه ازاد است احتمال دارد ماژول برنامه ها را به فریم ورک ۲ پیشنهاد دهد.

این کلیت کار و تفسیری بود که می توان از Mesos برشمرد. موضوعات داغی مانند رایانش ابری و کلان داده سازمان ها را به سوی موقعیت هایی که سیستم های توزیع شده را برای وظایف خاص اختصاص می دهند ، می برد .با کمک داکر ، Mesos می تواند محفظه های داکر را به همراه فریم ورک های Chronos و Marathon استفاده کند که این باعث می شود این پلت فرم الاستیک ، کارآمد و سازگارتر شود و بتوان آنرابرای طیف وسیعی از برنامه ها روی ابر به کار برد .

منبع : http://bccl.ir/

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *