cpanel نه تنها امکان نصب نرم افزار های مختلف را برای شما فراهم می کند بلکه  در انتخاب ورژن آن نرم افزار هم دست شما را باز می گزارد.

مثلا  تنها با چند کلیک می توانید ورژن PHP مورد نظر خود را انتخاب کنید. آیا نگران کد های قدیمی PHP نوشته شده خود هستید؟ آیا این کد های قدیمی مثل توابع mysql connect  و  mysql query  هنوز هم کار می کند؟ هیچ نگران نباشید! کافیست به راحتی با چند کلیک ورژن PHP را به ۵٫x تغییر دهید. سایت شما به خوبی کار خواهد کرد.  در طرف مقابل اگر دوست دارید کارایی نرم افزار تحت وب PHP خود را بالا ببرید، ورژن PHP را به ۷٫x تغییر دهید. بلافاصله تاثیر مفسر سریعتر این نسخه از PHP را هنگام ایجاد صفحات احساس خواهید کرد.

از امکانات دیگر cPanel که قابل ذکر هستند می توان به raw access log ، parsed access log و error log access اشاره کرد. با این گزینه ها، توسعه دهنده نرم افزار می تواند خطاهای تولید شده توسط نرم افزار را ببیند. همچنین مالک سایت با وجود این گزینه ها در cPanel می تواند آمار دسترسی به وب سایتش و روند نواسانات ترافیک سایت را  مشاهده کند. cPanel از cron job پشتیبانی می کند. همچنین می توانید apache handler ها یا حتی mime-type دلخواه خود را تنظیم کنید. cPanel راهکارهای بسیار راحتی برای تنظیمات سطح دسترسی به پوشه های مختلف را با گذاشتن پسورد فراهم کرده است. امکانات آسانی در راه اندازی SSL در اختیار می گذارد و حتی امکان استفاده از گواهینامه هایی که خودتان تولید کرده اید یا CSR هم به شما می دهد.

میزان استفاده سایت از منابع سرور

شما همواره می توانید میزان استفاده کنونی وب سایت خود از منابع سرور را مشاهده کنید، مثلا پهنای باند، فضای هارد، تعداد اکانت های FTP یا ایمیل، تعداد بانک های اطلاعاتی، تعداد ایمیل های ارسال شده و غیره. برخی از ارائه دهندگان هاست جهت کنترل استفاده صحیح از منابع سرور و جلوگیری از از کار افتادن آن، ایمیل های هشدار دهنده ای را تعریف می کنند بطوریکه اگر وب سایت شما  به خط قرمز استفاده از هر یک از منابع سرور نزدیک شود ایمیلی با همین مضمون به دست شما خواهد رسید تا بلافاصله برای رفع آن چاره ای بیاندیشید. این کار به شما در داشتن یک نگاه اجمالی از منابع سرور و کنترل سهم تخصیص داده شده  کمک می کند.

توسعه پذیری cPanel

شرح امکانات cPanel تنها با همین گزینه های کنونی خاتمه نمی یابد  بلکه با استفاده از پلاگین های شخص ثالث این امکانات قابل توسعه است.تعداد کمی از این پلاگین آماده هم اکنون در cPanel وجود دارد اما می توان پلاگین های نوشته شده شخصی را هم به آن اضافه کرد.

cPanel از یک رابط برنامه کاربردی جاوا اسکریپت (JSON) که به خوبی مستند شده  برخوردار است که دارای کلاینت هایی به  زبان های PHP و PERL  است، همچنین از خط فرمان API  کلاینت به نام cpapi2 پشتیبانی می کند. اگر وظایفی دارید که باید مدام آنها را انجام دهید بهتر است یک کلاینت را به عنوان یک پلاگین یا یک کلاینت API  برای اجرای آن به کار بگیرید.

نتیجه گیری – چرا باید cPanel را ببینید

همانطور که در این مقاله و مقاله قبل مشاهده کردید، cPanel  یک محصول رشد یافته و کامل است، مدت زمان قابل توجهی است که در بازار وجود دارد و تعداد زیادی از شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست بزرگ و سرشناس از این کنترل پنل قدرتمند استفاده می کنند. اگر صاحب یک سرور اختصاصی یا مجازی هستید و قصد دارید برای خود یا برای مشتریانتان از cPanel استفاده کنید باید بدانید که هزینه آن برای یک سرور مجازی ماهانه ۲۰ و سالانه ۲۰۰ دلار است. در مورد سرور اختصاصی این هزینه به ماهانه ۴۵ و سالانه ۴۲۵ دلار افزایش می یابد. بسیاری از شرکت های هاست معتبر، کنترل پنل هاست های مبتنی بر cPanel خود را به طور رایگان در اختیار شما می گذارند.  امروزه  برخی مشتریان فقط شرکت هایی را برای میزبانی سایت خود انتخاب می کنند که از cPanel برخوردار باشند.

بن مایه: https://blog.iranserver.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!