lynis یک ابزار auditing که سیستم را بررسی می کند و گزارش ها و خطاهای احتمالی را نشان می دهد. این ابزار مورد استفاده تمام سیستم عامل های یونیکسی مانند لینوکس و بی اس دی ها است و به صورت Shell Script بوده و نیازی به نصب ندارد. برای استفاده تنها کافیست آنرا دانلود کنید و سپس یک اسکریپت ساده را در خط فرمان اجرا کنید.

دانلود و استفاده از برنامه :

این برنامه کاملن بصورت Shell Script بوده و نیازی به نصب یا پیش نیازی ندارد، تنها چیزی که لازم است پوسته bash است که در تمام سیستم عامل های یونیکسی موجود می باشد.

دستور های زیر را به ترتیب انجام دهید. دستور دومی بسته نرم افزاری را دانلود می کند.

cd  /usr/local

wget http://www.rootkit.nl/files/lynis-1.3.0.tar.gz

باید بسته را از حالت فشرده خارج کنیم.

tar xzvf lynis-1.3.0.tar.gz

دستور زیر را اجرا کنید.

cd lynis-1.3.0

برای مشاهده راهنمای دستور یکی از دو دستور زیر را اجرا کنید. اولین دستور یک خلاصه از سویچ ها و دستور دومی Manual Page را نشان می دهند.

lynis  -h/.

lynis  –view-manpage  | less/.

با سویچ check-update– وضیعت بروز رسانی را می توانید ببینید. در شکل زیر سیستم در حالت یا Status بروز بودن است.

با سوئیج c- یا check-all– دستور شروع به چک کردن سیستم می کند. در هر مرحله گزارش ها یا Report هایی نشان داده می شود که می تواند یکی از عبارت های Found, Not Found و یا خطاها یا Warning ها باشد. حتی به شما پیشنهاد یا suggest هایی هم می دهد.

lynis  -c/.

پس از هر چک شدن هر مرحله پیغام زیر نشان داده می شود که باید برای رفتن به مرحله بعدی چک شدن Enter را بزنید یا کلید های Ctrl+C را برای اتمام کار بزنید.

Press [ENTER] to continue, or [CTRL]+C to stop

سوئیچ Q- حالت یا mode سریع(Quick) است که دیگر نیاز به زدن Enter نیست و خود برنامه به سرعت کارش را انجام می دهد.

lynis  -c  -Q/.

یک فایل log در مسیر زیر وجود دارد که پس از هر بار اجرای دستور این فایل نیز تغییر می کند و محتوای آن با خروجی آخرین بار اجرا تغییر می کند. با دستور زیر می توانید محتوای این فایل را ببنید.

less  /var/log/lynis.log

این فایل را می توانید مستند کنید و پس از هر بار اجرای دستور یک کپی از آنرا با تاریخ اخرین اجرای آن در یک دایرکتوری ذخیره کنید.ولی اگر می خواهید که خروجی اجرای دستور log نشود از سوئیچ no-log– استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *