گاهی ممکن است، شکل یک دستور را ندانیم و نیاز به یک راهنمای مختصر و مفید داشته باشیم تا راهنمایی درباره دستور مورد نظر به ما بدهد. در این مواقع با دانستن کلمه کلیدی و استفاده از این دستور راهنمایی کاملی بدست می آوریم.

از این دستور برای جست‌وجوی اطلاعات در مورد یک فرمان خاص و یا نمایش لیست کامل دستوراتی که با یک کلمه یا چند حرف شروع می شوند استفاده می‌شود.

در واقع این دستور ، پایگاه داده راهنماها(man pages) را بر اساس کلمه ای که بعنوان آرگومان به آن می دهیم ، جستجو می کند و طبق آن آرگومان، خروجی های مطابق آن کلمه را نمایش می دهد.

به عنوان مثال بدنبال دستوری برای ویرایش یک فایل هستیم، می توانیم از دستور زیر استفاده کنیم:

با وارد کردن این دستور در محیط ترمینال، کلمه کلیدی که در اینجا editor می باشد را در لیست دستورات جستجو میکند و دستوراتی را به ما پیشنهاد می دهد که در آن ها کلمه کلیدی باشد و مختصر توضیحی درباره آن دستور می دهد.

نتیجه زیر، لیستی است که بعد از وارد کردن دستور فوق نمایش داده می شود:

به عنوان مثال دستور nano را نمایش داده است، به عنوان یک editor و توضیحی راجع به آن داده است. پیشنهاد می‌کنیم قسمت توضیحات را مختصر بنویسید. هر چند در صورتی‌که از وجود توضیح مورد نظرتان در مخزن man مطمئنید می‌توانید آن‌را کامل ذکر کنید، در این‌صورت زودتر به فرمان مورد نظرتان خواهید رسید.

مثلا می خواهیم از دستور dmidecode که اجزای سخت افزاری سیستم را نمایش می دهد، استفاده کنیم ولی املای دقیق ان در ذهنمان نیست:

همانطور که مشاهده می شود، دستوراتی که در آن این کلمه بکار برده شده است، نمایش داده می شود.

از option های زیر می توان هنگام بکار بردن این دستور استفاده کرد:

با این دستور، نتایج را بصورت regular expression نمایش می دهد. بعبارتی دقیقا همان موردی که مورد نظر داریم نمایش می دهد:

مثال:

نمونه ای از خروجی این دستور:

این دستور نمایش می دهد که از کدام ورژن کتابخانه راهنما استفاده می شود:

نحوه استفاده از دستور را نمایش می دهد.

با استفاده از دستور man apropos اطلاعات تکمیلی درباره این دستور را می توانید مشاهده کنید.

بن مایه: https://blog.iranserver.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!