آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار Boot Repair نسخه‌ی ۳٫۱۹۹ است که اخیراً منتشرشده است همان‌طور که از نام این برنامه نیز پیداست، این برنامه جهت تعمیر Boot Loader سیستم به کارمی‌رود. معمولاً پیش می‌آید که در هنگام نصب توزیع و یا OS دیگر در سیستم خود شاهد بالا نیامد توزیع خود بوده‌اید و یا به هر دلیل دیگر توزیع شما بالا نمی‌آمده است اگر این اتفاق برای شما افتاده است معمولاً باید از طریق اجرای توزیعی زنده و Chroot کردن به توزیع جاری به تعمیر گراب و نصب مجدد آن بپردازید.

9s8mx0p

اما می‌توانید توزیعی را به‌صورت زنده اجرا کنید و به‌جای chroot و تعمیر گراب به‌صورت دستی از نرم‌افزار Boot Repair در آن توزیع استفاده کنید تا GRUB را تعمیر کند. در این برنامه همه‌چیز با یک کلیک انجام می‌گیرد.

توزیع موردنظر خود را  (اینجا بهتر است اوبونتو باشد) به‌صورت زنده بوت کنید و نرم‌افزار Boot Repair را با دستورات زیر نصب کنید اگر در توزیع دیگری هستید نیز می‌توانید Boot Repair را نصب کنید.  با این حال به راحتی می‌توانید از دیسک زنده‌ی مخصوص این برنامه boot-repair-disk استفاده کنید.

650x300ximage444.png.pagespeed.ic.S5HZwMH6qf

 
۱
۲
۳
۴
sudo addaptrepository ppa:yannubuntu/bootrepair
sudo aptget update
sudo aptget install y bootrepair
bootrepair

اگر دستور بالا در سیستم شما کار نکرد نیز می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 
۱
۲
۳
۴
۵
$ sudo sh c ‘echo “deb http://ppa.launchpad.net/yannubuntu/boot-repair/ubuntu saucy main” >> /etc/apt/sources.list’
$ sudo sh c ‘echo “deb-src http://ppa.launchpad.net/yannubuntu/boot-repair/ubuntu saucy main ” >> /etc/apt/sources.list’
$ sudo aptkey adv keyserver keyserver.ubuntu.com recvkeys 60D8DA0B
$ sudo aptget update
$ sudo aptget install bootrepair

بعد از انجام مراحل فوق به‌راحتی می‌توانید با اجرای دستور boot-repair برنامه را اجرا نمایید. بعد از پدیدار شدن پنجره‌ی کوچک برنامه با کلیک برروی دکمه‌ی اول «Recommended repair» اقدام به تعمیر گرابنمایید.

650x278ximage445.png.pagespeed.ic.4DkJakyJS5

اگر تنظیمات پیش‌فرض موردنظر شما نیست می‌توانید با کلیک بر روی Advanced options به تنظیمات پیشرفته‌تری دسترسی داشته باشید تا بتوانید به سفارشی‌سازی و تنظیم GRUB بپردازید. مثلاً کدام سیستم‌عامل پیش‌فرض باشد یا اگر از پارتیشن جداگانه برای boot بهره می‌برید تیک جلوی Seprate /boot partiotion را بزنید و پارتیشن بوت را جلوی آن مشخص کنید.

650x375ximage446.png.pagespeed.ic.19trEt7Jg-

در آینده به آموزش تعمیر GRUB2 در ترمینال نیز خواهم پرداخت.

منبع مطلب : linuxreview.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *